خشم و عصبانیت بعد از مهاجرت
top of page

خشم و عصبانیت بعد از مهاجرت



اگر مهاجر هستید شاید برهه هایی از زمان متوجه خشم و عصبانیتی وصف ناشدنی مخصوصا در سالهای تازه واردی مهاجرت در درون خود شده باشید. عصبانیت از زمین و زمان. از آب و هوای کشور جدید، از فرهنگ ناشناخته هم میهنان جدید (که گاها سرد خوانده میشوند)، از فرهنگ کار در کشور جدید، از قوانین مالی و هنجارهای جدید و ...

شاید خشم و عصبانیت شما دامن عزیزانتان را هم گرفته باشد؛ اگر پدر و مادر هستید شاید زیادی زودرنج شده باشید و به راحتی از کوره در بروید. شاید با پارتنر خود سرد شده باشید و عصبانیت خود را بر روی رابطه ی عاطفیتان خالی کنید و ...


این خشم و عصبانیت که معمولا برای خود شخص هم عجیب و بدور از عادت هست ریشه ای عمیق تر از عصبی شدن روزمره از گرفتاریهای زندگی دارد، و اگر آگاهی مورد نیاز نسبت به ریشه آن و عوامل کنترل کننده آن را نداشته باشیم، میتواند قربانی هایی مانند روابط عاطفی، خانوادگی و بعضا شغلی و کاری ما را بگیرد و باعث انزوا و افسردگی و اضطراب شود.


عزیزان همراه در رسانه خانه کجاست معمولا واقفند که ما مهاجرت را به سان یک انقلاب درونی و یک زلزله در زندگی تشبیه میکنیم؛ زلزله ای که تمام پایه ها را لرزانده، زندگی را کاملا عوض کرده و تمام زوایای آن را تحت تاثیر قرار میدهد. این تغییر اساسی زندگی شامل از دست دادنها و بدست آوردن های بسیاری در زمانی کم است که معمولا شوک زیادی را به سیستم روانی ما وارد میکند.


از دست دادنهایی مانند تمام شناخته ها و هنجارهای جامعه ی مبدا؛ مانند شغل و محل کار قدیمی، محل تدریس و تحصیل قدیمی، عزیزان و دوستان صمیمی و رابطه هایی که از حالت فیزیکی و در کنار هم بودن به گوشی های موبایل و صفحه های کامپیوتر تبدیل شده اند...

از دست دادنهایی از جنس دین و آیین، نقش ها و هنجارهای جنسیتی در جامعه مبدا (مخصوصا اگر از شرق به غرب مهاجرت کرده باشید- چرا که زن بودن و مرد بودن کاملا میتوانند معنی و هنجارهای رفتاری متفاوتی در جامعه های غربی داشته باشند)، خانه و محله و کوچه و خیابان و شهر و روستای قدیمی...


تمام این از دست دادنها، حتی اگر منجر به به دست آوردن بهترینهای شما شده باشند، حجم زیادی فشار روانی بر سیستم عصبی شما وارد میکنند و اگر اجازه ی سوگواری این از دست دادنها را به خود ندهیم، پتانسیل تبدیل شدن به اختلالات روحی و بعضی مزمن را خواهند داشت.


سوگ مهاجرت به معنی بد بودن یا ناراحت بودن مهاجرت نیست! شاید جالب باشد که بدانید هر تغییر بزرگی در زندگی (حتی بچه دار شدن و یا دانشگاه رفتن) میتواند سوگ به همراه داشته باشد؛ سوگ زندگی از دست رفته ی قبل از تغییر بزرگ!

پس مهمترین قدم در شناخت حالات روحی سفر مهاجرت دانش به اتفاقات مسیر هست که سوگ هم میتواند جزوی از آن باشد.


سوگی که اجازه ی زندگی شدن و تجربه شدن نداشته باشد اما، میتواند خود را به صورت خشم و عصبانیت کنترل ناشدنی و بعضا بی دلیل در زندگی نشان بدهد. وقتی که ما به جای آشنا شدن با چرخه روانی مهاجرت، و تمرین زیستن با سوگ، در حال فرار از آن و یا بعضا مبارزه با آن باشیم، سوگ ما نه تنها از بین نمیرود بلکه به فرمهای دگر مانند عصبانیت در زندگی ما جاری خواهد شد.


پس اگر بعد از مهاجرت و مخصوصا در سه تا پنج سال اول مهاجرت دچار خشم و عصبانیت شده اید شاید بد نباشد که قدمهای زیر را برای بهتر کردن شرایط خود بردارید:


  • به جای مقایسه های منفی و تمام نشدنی بین خوبی های کشور مبدا و بدی های کشور مقصد ( که معمولا در مرحله دوم از چرخه روانی مهاجرت تجربه میشود) ذهن خود را دگیر فعالیتهای جدید و یادگیری مهارتهای جدید کنید. مهاجرت (جدا از سن و سال شما) موقعیتی جدید و خاص برای یادگیری کارها و بعضا مهارتهاییست که ممکن است سالها در آرزوی آن بودید. پس وقت روانی خود را درگیر مسیری هیجان انگیز و مثبت کنید تا زندگی هم بهتر و روشنتر جلو برود.

  • با مراحل مختلف سوگ و زندگی با آن آشنا شوید. قبح را از مسایل روانی و اختلالات روحی بشویید و دانش خود را بر روی مسایلی که روان ما در مهاجرت میتواند به آن مبتلا شود را بالا ببرید. پادکست ما سمتاک و یا سریال ما خانه کجاست میتواند شروع خوب و رایگانی برای کسب دانش بیشتر بر روی مسایل روانی مهاجرت به زبان ساده باشد.

  • از مادر طبیعت کمک بگیرید؛ زمان بیشتری در دامان طبیعت بگذرانید (حتی به زور) چرا که به بالانس کردن بهتر هورمونهای بدن شما کمک میکند و میتوانید با ذهنی بازتر سوگهای خود را زندگی کنید.

  • زمان کمتری را در سوشال مدیا و بر روی خبرهای بد بگذارید. زمان بیشتری را به الان خود، امروز خود و کشف زندگی جدید خود اختصاص دهید.

  • اگر زندگی شما از حالت عادی مختل شده و انجام فعالیتهای عادی و روزمره به سدی عظیم تبدیل شده، شاید موقع آن رسیده که با یک متخصص، مشاور، روانشناس و یا پزشک درباره ی شرایط خود صحبت کنید. فقط با یک کلیک بر روی اینجا میتوانید به راحتی زمان خود را برای مشاوره و صحبت کردن با ما بگیرید و از هر جای دنیا که هستید با ما در ارتباط باشید.

  • و در آخر هم اینکه ... صبر داشته باشید! تلاش و پشتکار، مسلط بودن به زبان کشور مقصد و تمرکز بر روی خانه جدید تماما مسیریست که در پنج سال اول مهاجرت اگر درست طی شود نتیجه ای بی اندازه اثر بخش و موفقیت آمیز خواهد داشت.



50 views0 comments
bottom of page