اگه تمام کارهاتو نصفه و نیمه رها میکنی این مقاله مخصوص تو هست!
top of page

اگه تمام کارهاتو نصفه و نیمه رها میکنی این مقاله مخصوص تو هست!

بسیاری از ما مهاجرها مخصوصا در پنج سال اولیه مهاجرت که با کوهی از ناشناخته ها مواجه هستیم برنامه ها و هدف های بی شماری را برای زندگی جدید خود داریم. برنامه هایی مانند فلان طور زندگی کردن، فلان چیزها را تجربه کردن، فلان مدارک را گرفتن، فلان خریدها را داشتن، به فلان مقام ها رسیدن و ...

با اینکه برنامه ها و اهداف ما روشن، پر انرژی و به نظر منطقی و واقعی میرسند اما عوامل بیشماری (که در ادامه صحبت خواهد شد) بر روند رشد و پیشرفت ما در مسیر اهداف تاثیر خواهند داشت و در بعضی از مواقع جلوی تمام کردن پروژه های مختلف ما را خواهند گرفت ... به حدی که روزی چشم باز میکنیم و میبینیم که صدها کار و پروژه و برنامه را شروع کردیم اما همه را نصفه و نیمه رها کردیم...


این مقاله ی کوتاه راهکارهای جامع و روشنی را برای عبور از این سردرگمی ها ارایه میکند که به شرح زیر است:



یک . پیدا کردن دلیل و ریشه اصلی اهداف و برنامه ها


شاید باور نکنید اما درصد زیادی از مراجعین من (که همه مهاجرین فارسی زبان از کشورهای مختلف هستند) بعد از مهاجرت با چالش گم و گیجی و گیر کردن مواجه میشوند. علت اصلی این موضوع عدم شناخت ارزشهای فردی مخصوصا ارزشهای بنیادی شخصی ماست. چرا که ما سالیان طولانی در جامعه جمع گرا زندگی کردیم که ارزشهای جمعی (مثل نظر خانواده، جامعه، و خوب و بدهای نوشته و نا نوشته ی فرهنگ) چراغ راه ما بوده اما بعد از مهاجرت مخصوصا به جوامع فرد گرا شخص خود را در یک حباب پر از گیجی و گمی پیدا میکند.

ارزشهای جمعی برای زندگی جدید راهگشا نیستند و ارزشهای شخصی هم زمان و اجازه ی رشد گاها نداشته اند و برای همین ریشه ی اصلی اینکه "چرا" ما خواهان یک سری داشته ها و دستاوردها هستیم مشخص نیست.


همین عامل میتواند باعث اهمال کاری ما و نیمه کاره رها کردن پروژه های مختلف باشد. چرا که نمیدانیم واقعا چرا این اهداف و برنامه ها را داریم.

  • در جلسات مشاوره فردی با من ثمین، میتوانیم یک تا دو جلسه را صرف پیدا کردن ارزشهای بنیادی شخصی شما و ساختن حریمها و پیدا کردن راه در روابط، کارها و مقاصد شما کنیم.


دو: استفاده از دفاتر برنامه ریزی شخصی و لیست های مختلف برای برنامه ریزی روزانه/هفتگی


سالهاست که علم با قطعیت استفاده از دفاتر و جدول های برنامه ریزی شخصی را برای مبارزه با اهمال کاری، کنترل استرس و اضطراب و برنامه ریزی بهتر برای زندگی حمایت کرده است.

جدولها و دفاتر مختلف برنامه ریزی به شرطی اثرگذار در مسیر رسیدن به اهداف شما خواهند بود که هر روز حداقل ده دقیقه بررسی و نوشته شوند.


اگر با هدفگذاری هوشمند آشنا نیستید از دکمه پایین میتوانید فایل رایگان آن را دریافت و برای هدفگذاری بهتر در زندگی و در مسیر رشد خود استفاده کنید.


دانلود رایگان فایل هدف گذاری هوشمند
.pdf
Download PDF • 333KB

 


سه: سلامت سیستم بدن


مغز ما جریی از کل سیستم بدن ماست و افکار ما هم جریی از سیستم ما! سلامت مغز و جسم و بدن ما به کنترل بهتر افکار و احساسات و تصمیم گیری های بهتر منجر خواهند شد.

همیشه در جلسات مشاوره به مراجعین عزیزم توضیح میدهم که برای اینکه یک سیستم (مانند ماشین) درست کار کند نیازمند رسیدگی به تمامی اجزاست. به همین علت عوامل زیر برای اینکه کنترل عواطف و احساسات و افکار خود را در دست داشته باشیم تا بتوانیم در تمامی برهه های زندگی (چه سخت و چه آسان) در مسیر اهداف خود مصمم پیش برویم بسیار مهم اند:

  • کنترل و منظم کردن ریتم خواب با دنبال کردن برنامه ای چون: بیدار شدن : هفت صبح صبحانه : هفت و نیم صبح ناهار : دوازده و نیم ظهر شام: شش و نیم عصر و آماده شدن برای خواب: بین ده تا یازده شب

  • حداقل روزی سی دقیقه پیاده روی/ یوگای حرکتی برای کنترل گردش خون و تنفس بهتر

  • تغذیه سالم و استفاده از سبزی ها و میوه های مختلف در روز

  • کم کردن میزان نوشیدنی های کافیین دار و قطع آنها بعد از ساعت سه بعدازظهر

  • کم کردن/قطع کردن میزان نوشیدنی های الکلی مصرفی در هفته


اگر با عوامل خود مراقبتی صحبت شده در بالا بعد از حداقل یک ماه چالش های شما همچنان به صورت سمج گریبانگیر شما هستند میتوانید با ما (یا هر متخصص سلامت روان) در تماس باشید و از نظرها و راهکارهای عملی تر و ریزتر استفاده کنید. سلامت روان ما مختص توجه آگاهانه و اولویت دادن آگاهانه ما به آن است. امید که در این راه بتوانیم قدم کوچکی برای شما برداریم.





63 views0 comments
bottom of page