حس غربت بعد از مهاجرت
top of page

حس غربت بعد از مهاجرت

Updated: Aug 3, 2023


همه ی ما کم و بیش با "غم غربت" یک مهاجر آشنا هستیم. چه مهاجرت کرده باشید چه نه بسیار از غربت و دلتنگی های مهاجرت شنیده اید.

حس غربت یا Homesickness بعد از مهاجرت معمولا در مرحله ی دو از چرخه ی چهارگانه روانی مهاجرت رخ میدهد و در صورت عدم آگاهی به علایم آن و راهکارهای عبور از آن، میتواند سالها به طول بیانجامد.



شخصی که دچار این حس شده عموما احساس جدا افتادگی و اقلیت در جامعه جدید را با خود به یدک میکشد. تمامی شناخته های وی یک باره به ناشناخته تبدیل شده ، حجم اطلاعات بی شمار وارده جدید به مغز فرد مهاجر در این مرحله از "هیجان انگیز" به "طاقت فرسا" تبدیل شده و شخص عموما محیط جدید را غیر قابل تحمل، ناراحت کننده و بی رحم میبیند. زبان جدید، پوشش جدید، غذاها و بوهای جدید، هنجارها و روزمرگی جدید در کنار دغدغه های روزمره ی یک مهاجر (اسکان، شغل، مسایل مالی و مراحل مختلف مهاجرت و ...) همه و همه به راحتی میتواند به حجم منفی این احساسات جدید دامن بزند.


حس غربت زمانی پررنگ تر خواهد بود که شخص مهاجر به زبان کشور جدید هم مسلط نباشد و برای ارتباطات ساده روزمره هم دچار مشکل شده، و احتمال منزوی شدن و گوشه گیری بسیار بالا میرود. مهاجرینی که در مرحله ی غربت زدگی به سر میبرند معمولا با چشم منتقد به جهان جدید نگاه میکنند و اکثرا نیمه های خالی موقعیتهای جدید را میبینند؛ نقاط منفی فرهنگ جدید، اخلاقیات منفی جامعه جدید، قسور دولت جدید در موقعیت های سیاسی و اجتماعی مختلف و ... در این مرحله شخص تماما به مقایسه کردن خانه ی اول با جامعه جدید میپردازد و اکثر این مقایسه ها "بهتر بودن" خانه ی اول را نشانه میرود که الزاما دلیل واقعی ندارد و صرفا نشان دهنده ی تفاوتهاست، اما به دلیل شرایط روحی خاص شخص در این دوره برچسب های منفی بسیاری به جامعه جدید خواهد زد.

در ادامه به راهکارهای عبور از حس غربت زدگی میپردازیم تا روزمره ی بهتری به عنوان جامعه ی مهاجر را با دستان خود در خانه ی جدید برای خودمان رقم بزنیم:


١. لیست فعالیت های جدید

بدون توجه به شرایط مالی خود چک لیستی از فعالیت های جدیدی که دوست دارید در کشور جدید تجربه کنید تهیه کنید. این چک لیست میتواند شامل اسم مکانهای جدیدی که دوست دارید از آنها دیدن کنید، غذاهای جدیدی که دوست دارید امتحان کنید، اقلام جدیدی که دوست دارید خریداری کنید، و تجربیات جدیدی که به یمن حضور در جامعه ی جدید میتوانید کسب کنید باشد.

لیست کردن این فعالیتها و جمع آوری آنها روی یک قسمت از دفترچه ی یادداشت های روزانه باعث میشود که در روزهایی که هوای روح و روان شما ابری هست به راحتی لیستی داشته باشید که بتوانید به آن رجوع کرده و فعالیتی را انتخاب و انجام دهید تا هم از منفعل بودن شما جلوگیری کند و هم افکار منفی شما را هدایت کرده و در جهت انجام یک فعالیت دوست داشتنی جدید در کشور جدید تغییر دهد که همگی به تغییر روحیه و مثبت نگری و تجربیات خوب منجر خواهد شد.


٢. تماسهای برنامه ریزی شده با عزیزان در خانه اول

حس غربت زاده ی دلتنگی ها برای عزیزان، داشته ها و عطر و بوی خانه ی اول هست اما خوشبختیم که در سال 2023 میلادی زندگی میکنیم! چرا که به راحتی با در نظر گرفتن تفاوت ساعتهای کشورهای مختلف با خانه ی اول میتوانیم از طریق تماسهای اینترنتی صوتی و تصویری با عزیزان خود وقت گذرانده و دیدار تازه کنیم.

حتما زمانهای مشخص شده ای را برای تماسهای تصویری خود در نظر بگیرید؛ نظم دادن به فعالیتهای ذهنی مخصوصا ارتباطات با مسایل و عزیزان خانه ی اول اثر بسیار مهمی در جا افتادن طولانی مدت شما در خانه ی جدید دارد. اگر که بی وقفه و بدون برنامه ریزی با خانه ی اول و عزیزان جا مانده در خانه ی اول در تماس باشیم معمولا اثر برعکس خواهد داشت و ذهن ما را به گونه ای برنامه ریزی میکند که به جای تلاش برای شناختن محیط جدید تماما به دانسته های گذشته پناه ببرد. لذا در طولانی مدت گوشه گیر تر و جامانده تر در خانه ی جدید خواهد بود. پس حتما تماسها را از قبل برنامه ریزی کنید و به برنامه ی خود پایبند بمانید!


*اگر نیاز به برنامه ریزی بهتر برای روزمره خود در کشور جدید، یا مرتب کردن ذهن خود و یادگیری تکنیکهای خود مراقبتی در شرایط بحرانی دارید حتما از اینجا برای مشاوره جای خود را رزرو کنید.


٣. استفاده از مدیای خانه ی جدید

در ادامه ی بحث، برنامه ریزی کردن تماسهای ما به ما امکان این را میدهد که زمانهای مشخص تری در برنامه ی روزانه ی خود داشته باشیم و یکی از مهمترین روشهای پر کردن زمانهای روزانه استفاده از مدیای کشور و فرهنگ جدید هست.

حتما حداقل پنجاه درصد از زمانی که به استفاده از مدیا اختصاص میدهید را به مدیای کشور جدید اختصاص دهید. از خواندن روزنامه، تماشای تلویزیون، گوش کردن به رادیو و ... بگیر تا سوشال مدیا. این راه بسیار مهم به شما کمک میکند فرهنگ جدید را بهتر لمس کنید، هنجارها را یاد بگیرید و اعتماد به نفس شما را در خانه ی جدید بسیار بالا میبرد چرا که خیلی از "ناشناخته ها" را میتوانید به طور غیر مستقیم لمس و نظاره کنید. برای مثال نحوه ی سلام و احوالپرسی آدمها ، علایق و آداب و رسوم در موقعیت های مختلف، زبان کوچه و بازار و مسایل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کشور جدید را به راحتی با دنبال کردن مدیای خانه ی جدید یاد خواهید گرفت و در طولانی مدت حس"مسافر" بودن را به حس "صاحب خانه بودن" در کشور جدید برای خود رقم خواهید زد.

* حتما به قسمت " وقتی مهاجرت را با مسافرت اشتباه میگیریم" از پادکست ما گوش دهید


٤. ورزش

اهمیت تحرک بدنی در سلامت روان بسیار مورد بحث قرار گرفته و در سال 2023 کمتر کسی هست که از این موضوع با خبر نباشد. برنامه ریزی درست برای پیاده روی های منظم روزانه، یا ورزشهای اصولی در منزل یا باشگاه نه تنها به سلامت جسم شما کمک خواهد کرد بلکه به ترشح هورمونهای شادی آور بدن کمک کرده و تعادل روحی و روانی بهتری را برای ما در شرایط سخت فراهم میکند.

اما...

نکته ی بسیار مهم : برای زمانهایی که تحرک بدنی را در برنامه ی خود برای سلامت روان میگنجانید حتی المقدور از گوشی خود استفاده نکنید! زمان تحرک بدنی را فقط برای تحرک بدنی ( و نه استفاده از سوشال مدیا!) اختصاص دهید تا ذهن شما زمان پردازش و بالانس کردن هورمونها را داشته باشد.


٥. صبر داشته باشید!

حتما از اینجا با چرخه روانی مهاجرت آشنا شوید و زمانبندی منطقی برای جا افتادن در خانه ی جدید را برای خود برنامه ریزی کنید. تا پنج سال اول هر مهاجرت از خود توقعات غیر منظقی نداشته باشید و با دانش به مراحل روانی مهاجرت و راهکارها، و خودشفقتی آگاهانه در مسیر زیبا و پر از تجربیات بی نظیر مهاجرت قدم بردارید. مهاجرت میتواند بهترین اتفاق زندگی شما و شروعی دوباره باشد که در بین میلیونها انسان روی کره ی خاکی شما شانس تجربه ی آن را داشته اید! از مسیر لذت ببرید و خانه ی جدید را با صبر و حوصله برای خود بسازید که بهترینها در انتظار شماست!!!


*از اینجا میتوانید چک لیست سلامت روان روزانه را به صورت رایگان تهیه کنید و برای هر روز خود استفاده کنید تا به گذر شما از مرحله ی دلتنگی مهاجرت هم کمک کند.

178 views0 comments
bottom of page