استرس و اضطراب مهاجرت و راههای کنترل آن
top of page

استرس و اضطراب مهاجرت و راههای کنترل آن

Updated: Apr 1, 2023

همه ی ما در برهه های مختلف زندگی استرسها و تنشهای زیادی را تجربه میکنیم ، و چه به طور ناخوداگاه چه اکتسابی راهکارهای تحمل و زندگی با آنها را میآموزیم.


اما بعضا دیده شده که با مهاجرت جنس جدید و ناشناخته ای از اضطراب و استرس بر فرد مهاجر تحمیل میشود که بعضا شرایط تحمل و کنترل آنها را شخص در طول زندگی خود نیاموخته، و لذا میتواند (در صورت عدم رسیدگی) به بحران روحی تبدیل شود. همیشه در کارهای مختلف رسانه ی خانه کجاست مثال انقلاب درونی را برای مهاجرت به کار میبریم، اینکه مهاجرت مثل کوبیدن و ساختن دوباره هست و کوله باری از ناشناخته ها و تجربیات جدید را برای شخص مهاجر به همراه خواهد داشت که همگی ملزم به از دست دادنهایی در کشور مبدا هست.

فشارهای توامان از دست دادنها، به دست آوردن ها و اتفاقات جدید پی در پی (هر چند هم مثبت و هیجان انگیز) جدا از نحوه ی مهاجرت هر شخص (پناهندگی، مهاجرت تحصیلی؛ مالی و کاری و ...) برای شخص مهاجر تجربه خواهد شد و مهمترین عامل کمک کننده در کنترل آن شناخت و آگاهی نسبت به مسیر هست.


استرسهای مالی ، تنهایی و غربت، و نداشتن گروه دوستی یا خانواده ، زبان و فرهنگ جدید و ناشناخته ، پیدا کردن کار ، محیط کار و درس جدید ، و خلاصه جا پیدا کردن توی جامعه ی جدید همه و همه از لحاظ روانی فشارهای غیر قابل انکاری رو با خود همراه خواهند داشت . امروز در این مقاله ی کوتاه با هم به بررسی عواملی که به کنترل شرایط نابسامان روحی در سالهای اولیه مهاجرت کمک خواهد کرد میپردازیم:

یک: مواظبت از بدن و فیزیک - اینجاست که تغدیه ی سالم و مقوی ، تحرک منظم بدنی و تنظیم خواب شبانه ی مناسب به عملکرد بهینه ی بدن ما در شرایط حساس روانی ما کمک بسیار مهمی خواهد کرد. پرهیز از دود و الکل و رفتارهای موقت برای فرار از حس های تجربه شونده، و برنامه ریزی های دقیق غذایی و ورزشی در اینجا به کمک ما خواهند آمد.


دو: مواظبت از روح و روان - انجام مداوم مراقبه ، یوگا ، استراحت مطلق روحی که مستلزم سم زدایی های الکترونیکی (عدم استفاده از وسایل مانند کامپیوتر و گوشی و تلویزیون) و حتی سم زدایی از روابط ماست. چرا که روح و جسم سالم قدرت برخورد بهتر و تصمیم گیری های بهتر در شرایط خاص را خواهد داشت.

سه: مقایسه نکردن – سفر مهاجرت هر شخص مختص خود اوست چرا که ما روانهای بسیار متفاوتی از یکدیگر داریم که اثرات روحی و روانی مهاجرت میتواند به شکلهای کاملا متفاوتی در ما نمودار شود. لذا بسیارمهم است که دست از مقایسه های مالی، کاری، روابط و شرایط با همتاهای مهاجر خود برداریم و به روان و جسم خود برسیم.


چهار: وقت گذراندن در طبیعت – سالهاست که علم ثابت کرده که وقت گذراندن در دامان طبیعت، مراقبه و سکوت و لذت بردن بصری و صوتی از ابعاد مختلف طبیعت باعث آرامش، جلای روح و شادابی ما در طولانی مدت خواهد شد. پس گوشی هارا کنار بگذاریم و به نزدیکترین مکانهای طبیعی محل زندگی خود قدم بگذاریم!


پنج: گروههای حمایتی – پیدا کردن گروههای حمایتی مختص مهاجران و پناهندگان مخصوص کشور و شهر جدجد، و نیز رسانه های مهاجرت مانند خانه کجاست که تجربیات مختلف انسانهای مشابه را بازگو میکنند همه و همه به حس تعلق بهتر ما کمک خواهد کرد. اینکه عزیزانی را ببینیم و بشنویم که با شرایط مشابه ما زندگی میکنند همگی به از بین رفتن ترسها و احساس های تنهایی و علامت سوالهای ما کمک خواهد کرد.


شش: ارتباط با مشاور و روانشناس - اگر تمامی قدمهای ذکر شده در بالا را امتحان کردیم اما هر روز کیفیت زندگی روانی ما رو به افول هست حتما از عزیزانی که وقت و سرمایه زندگی خود را در جهت بهبود سلامت روان جامعه قرار داده اند کمک بگیریم.

در انتخاب مشاور و روانشناس و یا کوچ نکته مهم تجربه ی مهاجرت شخص متخصص هست، چرا که اگر کسی تجربه ی زندگی در دنیای ناشناخته بعد از مهاجرت و اثرات روانی مهاجرت را نداشته باشد نمیتواند در طولانی مدت کمک های اثر بخش به مسیر زندگی شما داشته باشد؛ لذا حتما این مورد را مد نظر تصمیم گیری های خود برای امتحان و انتخاب متخصص قرار دهید.


و در آخر به پادکست ما که حاوی تمامی مسایل روانی مهاجرت با راهکارهای مختلف و رایگان هست سر بزنید، که برای شما بسیاری منابع رایگان را به همراه خواهد داشت.


اگر هم تخصص ما به مسایل پیش روی شما گره خورده، برای مشاوره در خدمت شما هستیم! کافیست که اینجا را کلیک کنید.



***یادت باشه با خودت، بدنت و روانت مهربون باش و ازش بخاطر اومدن این راه پر پیچ و خم تا الان تشکر کن***






188 views0 comments
bottom of page