سه لازمه ی مهاجرت موفق
top of page

سه لازمه ی مهاجرت موفق

Updated: Feb 5

پرتکرار ترین سوالی که در کانالهای مختلف رسانه ی خانه کجاست اعم از پیج شلوغ اینستاگرام ما، پادکست ما و حتی سریال یوتوبی ما پرسیده میشود به لازمه های مهاجرت موفق اختصاص دارد؛ برای همین تصمیم گرفتیم که این قسمت از وبلاگ رسانه را هم به این موضوع پرطرفدار اختصاص دهیم، باشد که راهگشای عزیزان مهاجر باشد..



قبل از اینکه به عوامل تعیین کننده ی موفقیت مهاجرت برسیم اما، بهتر است که تعریف مهاجرت موفق را یکبار با هم مرور کنیم:

از لحاظ جامعه شناسی و روانشناسی ، یک مهاجر موفق باید به جامعه جدید و کشور جدید احساس تعلق داشته باشد، و بعد از گذراندن سه تا پنج سال اول مهاجرت و تمام مراحل روانی مهاجرت، کشور جدید را خانه ی دایم خود بداند. داشته ها و متعلقات مادی شخص در جامعه جدید، و حتی سمت و مقام اجتماعی وی در طولانی مدت نماد احساس تعلق به جامعه جدید نیست؛ یک فرد مهاجر میتواند در جامعه حضور پررنگی به واسطه کار خود داشته باشد اما از تنهایی احساسی و عدم حس تعلق به جامعه رنج ببرد، و به واسطه آشنا نبودن به هنجارها و فرهنگ غالب جامعه جدید، سالهای طولانی را در انزوا و تنهایی به سر ببرد که میتواند موجبات افسردگی و اضطراب یک مهاجر را فراهم کند.

احساس تعلق به جامعه جدید چطور حاصل میشود؟

  • معمولا هر چه تعداد سالهای بیشتری در جامعه جدید زندگی کرده باشیم احتمال پررنگتر بودن احساس تعلق ما به خانه ی جدید بیشتر است؛ پس اگر که مخصوصا در پنج سال اول مهاجرت خود به سر میبرید، با خودتان مهربانتر باشید و توقعات خود از مهاجرت را به واقعیت بیشتر نزدیک کنید. ** پادکست ما با بیش از پنج فصل تماما به موضوعات مهم در سالهای اولیه مهاجرت اختصاص دارد که میتواند کمک بسیار زیاد و رایگانی برای روشن کردن راه شما در سالهای آتی پیش رو به عنوان یک مهاجر داشته باشد**

  • هر چه در سن کمتر وارد جامعه جدید شده باشیم احتمال پررنگتر بودن حس تعلق ما به خانه ی جدید بالاتر است چرا که بسیاری از اولین تجربیات زندگی خود را در کشور جدید میسازیم و ریشه های قویتری خواهیم داشت.

  • و مهمترین عاملی که جدا از سن و جنسیت هر مهاجر بیشترین اثر را در ساختن احساس تعلق وی بعد از مهاجرت خواهد داشت توانایی شخص در استفاده از زبان و مسلط بودن وی به فرهنگ کشور جدید می باشد.



البته علاوه بر نکات ذکر شده ، گاهی گذشته ی بسیار سخت و تراما های پیاپی در زندگی قبلی مهاجر باعث بوجود آمدن احساس امنیت و تعلق سریع به جامعه جدید بعد از مهاجرت میشود. پس میزان تجربه ی احساس امنیت در خانه ی جدید هم یکی از عوامل مهم برای بدست آوردن احساس تعلق به کشور جدید محسوب میشود.


اکنون که دید بهتری به اهمیت احساس تعلق داشتن یک مهاجر به خانه ی جدید پیدا کردیم میتوانیم به لازمه های مهاجرت موفق بپردازیم:


  1. خودشناسی اهمیت شناخت لایه های وجودی خود، علایق و سلایق شخصی و ارزشهای بنیادی فردی ما معمولا در اتفاقات بزرگ زندگی اعم از مهاجرت رنگ پر رنگ خود را نشان میدهد! چرا که کنده شدن از تمام هنجارها و ریشه ها و مقام و داشته ها شما را در جایگاهی قرار خواهد داد که اگر خودشناسی نداشته باشید به راحتی به گیجی و گمی و افسردگی خواهید رسید.چه بسا عزیزان زیادی که فقط به خاطر "همرنگ جماعت شدن" یا تقلید از بقیه مهاجرت میکنند و تا سالیان سال از غم غربت و جا نیفتادن در خانه جدید رنج میبرند و گمان میکنند که مهاجرت غم و دلتنگی تمام نشدنی دارد. این حالت دقیقا یکی از حالتهای بسیار شایع در مهاجرانیست که ندانسته و فقط به خاطر حرف و پیشنهاد دیگران ، یا حسادت به دیگران تصمیم به مهاجرت میگیرند بدون آنکه به لایه های روانی و نیازمندیهای شخصی و منجصر به فرد خود بعد از مهاجرت واقف باشند. اما خبر خوب آنکه خودشناسی و کند و کاو درونی اکتسابی است و مهارتیست که میتوانید در هر سن و سال روی آن کار کنید و راه و چاه را به دست بگیرید. **افتخار ما در خانه کجاست کمک به شما در مراحل سخت مهاجرت هست، اگر که با گم و گیجی بعد از مهاجرت دست و پنجه نرم میکنید یا به خدمات مشاوره ما احتیاج دارید به اینجا سر بزنید.

  2. هدف گذاری اینکه بعد از رسیدن به نیازهای اولیه مانند تهیه غذا و مسکن و پوشاک در خانه ی جدید قدمهای بعد خود را برنامه ریزی کرده باشیم، و شرایط را به قضا و قدر نسپاریم هم قدم بسیار مهمی در مهاجرت است. متاسفانه به دلیل اینکه بسیاری از نیازهای اولیه انسانی بسیاری از فارسی زبانان عزیز (و به طور کلی مهاجران در دنیای امروز) احتمالا در خانه اول خود براورده نشده تصمیم مهاجرت پیش می آید. اما باید واقف باشیم که بسیاری از نیازهای اولیه فرد مهاجر مخصوصا در جوامع غربی در همان روز اول رسیدن به خانه ی جدید براورده میشود، و برخلاف تصور که گمان میکنیم خوشحالترین خواهیم بود، اکثر مواقع فرد مهاجر را به سمت گیجی و گم شدن سوق خواهد داد چرا که قدمهای بعدی وی ممکن است مشخص/ فکر شده نباشد! اگر جزو این دسته هستید خبر خوب اینکه هدف گذاری کردن و برنامه ریزی برای آینده هم مهارتی اکتسابی هست که به راحتی میتوانید با تمرین کردن و یادگیری اصول پایه ای آن ، برای روزمره و بعضا سالیان آینده خود به راحتی برنامه ریزی کنید و از منابع موجود در کشور جدید برای بهتر کردن کیفیت زندگی خود استفاده کنید. اگر نمیدانید از کجا شروع کنید، ما هستیم!

  3. تسلط به زبان اصلی کشور مقصد مهمترین عامل موفقیت مهاجرت در طولانی مدت احساس عضویت در جامعه ی اکثریت شهر جدید است که به جز با تسلط بر فرهنگ جدید، یادگیری باید ها و نباید ها و هنجارهای جامعه جدید بوجود نمی آید؛ و نیازمندی همه اینها تسلط به زبان کشور مقصد است. اگر در کشوری زندگی میکنید که زبان آن انگلیسی نیست، حتما زبان اصلی کشور جدید خود را یاد بگیرید و اولویت کار خود قرار دهید چرا که مهم ترین عاملی که شما را از تجربه ی نژادپرستی، به اقلیت رانده شدن، و انزوا حفظ خواهد کرد سلاح مهم و قدرتمند زبان هست.


علاوه بر عوامل ذکر شده، عاملهای مهم دیگری نیز میتوانند در بهتر کردن گذران مراحل سخت روانی مهاجرت موثر باشند که در زیر به چند مورد اشاره شده:

  • پول

  • استقلال شخصیتی

  • قدرت ریسک پذیری

  • تاب آوری و پشتکار


114 views0 comments
bottom of page